Najlepszy powód, by żyć

Najlepszy powód, by żyć
Premiera już 27 września 2017 roku

Szanuj prawa autorskie!!!

Nie kopiuj! Jeśli chcesz posłużyć się recenzją, zapytaj o zgodę! Informuję, że wszystkie recenzje opublikowane na tym blogu są mojego autorstwa, a jeżeli cytuję czyjeś słowa, pojawia się o tym informacja. Nie wyrażam zgody na kopiowanie recenzji i umieszczenie ich na innych stronach, za wyjątkiem cytatów, czyli niewielkich fragmentów. Oczekuję też, że cytujący wskaże autora oraz link do całej wypowiedzi.

niedziela, 3 lutego 2013

Diabeł i święty na jednych rozstajach stli




Autor: Magdalena Kordel
Tytuł: Okno z widokiem
Gatunek: Literatura współczesna polska
Forma: Powieść
Wydawnictwo Sol
Rok wydania 2011


Okno z widokiem jest trzecią powieścią Magdaleny Kordel, która dane mi było przeczytać. Przypomnę, że wcześniej były bestselerowe książki Uroczysko i Sezon na cuda. Opinie o nich można przeczytać na moim blogu, gdyby ktoś był zainteresowany. Zaś najnowsza powieść Kordel, Wino z Malwiną, czeka na półce na swoją kolej. Wiedząc już mniej więcej, czego się po autorce spodziewać, po książkę Okno z widokiem sięgnęłam jak po pewniak. I nie zawiodłam się.

Okno z widokiem ponownie przeniosło mnie do Malowniczego, uroczego miasteczka w Sudetach. Tym razem poznałam historię Róży, która od najmłodszych lat zawierała pakty z diabłem, szukając go na rozstajnych drogach, gdzie stała kapliczka ze świętym Antonim. Jakby mimochodem Antoni stał się jej ulubionym świętym. Również z nim prowadziła różnego rodzaju pertraktacje, posuwając się nawet do przekupstwa. Później Róża wyjechała do Warszawy, gdzie zrobiła karierę naukową. Jako poważna (no, powiedzmy) doktor archeologii przyjechała w odwiedziny do babci i dowiedziała się, że kapliczka ze świętym Antonim ma zostać usunięta. Oczywistym jest więc, że Róża podejmuje dramatyczną walkę o zabytkową kapliczkę, ale też o wspomnienia z dzieciństwa. Znajduje sojuszników, między innymi proboszcza, którzy są gotowi wiele zrobić dla ratowania kapliczki. Jak przebiegała walka i kto zwyciężył? Po odpowiedź zapraszam do książki.

Niewątpliwym atutem Okna z widokiem jest sposób kreacji bohaterów. Są oni ludzcy, popełniają błędy, mają wyrzuty sumienia, nawyki, ale ze wszystkimi przywarami i wadami nie można ich nie lubić, gdyż mają w sobie dobro, a przede wszystkim potrafią myśleć pozytywnie. Nie znaczy to jednak, że ich życie jest usłane różami. Mają problemy, jak każdy, potrafię jednak je rozwiązywać, a w chwilach najtrudniejszych pojawiają się przyjaciele gotowi do pomocy. Okno z widokiem jest między innymi opowieścią o przyjaźni, która traw przez lata, ale też o takiej, która zawarta na świeżo eksploduje mocą szczerości.
Lekki, niewymuszony, jakby nieco przypadkowy humor, z jakim Kordel snuje opowieść Okna z widokiem zmuszała mnie do uśmiechu nawet wtedy, kiedy omawiane problemy wcale zabawne nie były. Czyżby znany od wieków zabieg oswajanie problemów poprzez śmiech? Nawet jeśli bardzo stary, mnie to wcale nie przeszkadzało.

Z czystym sumieniem polecam Okno z widokiem Magdaleny Kordel osobom, które lubią dobrą, lekką, wprawiającą w miły nastrój literaturę. Przede wszystkim namawiam do lektury wszystkich ponurasów w celu zaszczepienia sobie solidnej dawki pozytywnego myślenia.

Więcej o Magdalenie Kordel w zakładce Sylwetki autorów.

______________
Inne tego autora:
1. Uroczysko
2. Sezon na cuda
3. Wino z Malwiną
4. Malownicze. Wymarzony dom
5. Malownicze. Wymarzony czas

2 komentarze:

  1. Czytałem książkę po premierze. Podoba mi się język pisarki.

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie również recenzja. A książka bardzo mi się podobała. Zaszczepiła mi "solidną dawkę pozytywnego myślenia" :)

    OdpowiedzUsuń

Pozostaw po sobie ślad :)

Obserwuj w Google+

Najchętniej zaglądacie :)