Najlepszy powód, by żyć

Najlepszy powód, by żyć
Premiera już 27 września 2017 roku

Szanuj prawa autorskie!!!

Nie kopiuj! Jeśli chcesz posłużyć się recenzją, zapytaj o zgodę! Informuję, że wszystkie recenzje opublikowane na tym blogu są mojego autorstwa, a jeżeli cytuję czyjeś słowa, pojawia się o tym informacja. Nie wyrażam zgody na kopiowanie recenzji i umieszczenie ich na innych stronach, za wyjątkiem cytatów, czyli niewielkich fragmentów. Oczekuję też, że cytujący wskaże autora oraz link do całej wypowiedzi.

czwartek, 19 marca 2015

"Zaufaj mi, Anno" Joanny Opiat-Bojarskiej

Autor: Joanna Opiat-Bojarska
Tytuł: Zaufaj mi, Anno
Gatunek: Literatura współczesna polska
Forma: Powieść
Wydawnictwo Filia
Rok wydania 2015
Format książki: Papier, e-book
Ilość stron: 392
Moja ocena: 6/10


W sylwestrową noc Grzegorz Król wypada z balkonu. Wszystko wskazuje na to, że był to nieszczęśliwy wypadek albo samobójstwo. Ojciec chłopaka utrzymuje jednak, że syn był człowiekiem rozważnym i na pewno sam nie naraziłby się na niebezpieczeństwo. Tak zawiązuje się akcja w powieści Zaufaj mi, Anno.

Tytułowa Anna, to Anna Rogozińska, dziennikarka Primo TV znana czytelnikom z książki Słodkich snów, Anno. Bohaterka podejmuje się rozwikłania zagadki śmierci Grzegorza oraz jego kolegów: Fabiana i Bartka. Nie jest to zadanie ani łatwe, ani bezpieczne. Tym bardziej, że osoba odpowiedzialna za zbrodnie jest niezwykle inteligentna. Potrafi działać tak, żeby być poza kręgiem podejrzeń, a jednocześnie preparuje dowody obciążające kogoś innego.

Autorka wplotła z fabułę niezwykle współczesny temat dopalczy. Anna, przygotowując reportaż, zgłębia wiedzę o ich działaniu, postawaniu oraz niebezpieczeństwach, które ze sobą niosą. Powieść obnaża brutalną prawdę o tych produktach. Pokazuje, że zmiany w prawie nie rozwiązują problemu. Dopalacze były, są i będą dostępne na rynku, a naiwni ludzie wierzą, że są to środki bezpieczne. Tu na ogromne uznanie zasługuje doskonałe przygotowane podłoże merytoryczne. Widać, że autorka poświęciła dużo czasu i energii na poznanie i zrozumienie fenomenu dopalaczy.

Innym niezwykle współczesnym tematem w powieści jest dwulicowość polityków, którzy wszystko, nawet rodzinną tragedię, chcą wykorzystać w celu budowania swojego nieskazitelnego wizerunku w oczach społeczeństwa. Doskonale opanowali sztukę manipulacji opinia publiczną. Przed kamerami są to ludzie kulturalni, pełni empatii, a prywatnie zachowują się niekiedy wręcz chamsko. Joanna Opiat-Bojarska w kilku trafnie złożonych zdaniach nakreśliła bardzo wiarygodny obraz polskiego polityka. I za to wielkie brawa.

Akcja powieści toczy się wartko. Wątki kryminalne zostały splecione z opowieścią o życiu prywatnym bohaterki, która sama w sobie jest postacią niebanalną i wartą poznania. Muszę jednak ostrzec, że początkowe partie książki są nieco nudnawe, zupełnie jakby autorka potrzebowała chwili, żeby się rozpisać, wejść w fabułę. Zabrakło mi jednak takiego fajerwerka na początek, żeby zaskarbić sobie ciekawość czytelnika. Zweryfikowałabym również teorię, jakoby Zaufaj mi, Anno była kryminałem. Jak dla mnie jest to powieść obyczajowa z wątkami kryminalnymi. Zapraszam jednak do samodzielnego wypracowania sobie opinii na ten temat.

2 komentarze:

  1. Czytałam inną książkę autorki i bardzo mi się podobała, z chęcią poznam inne tytuły.

    OdpowiedzUsuń
  2. świetny blog, z chęcią tu powrócę
    obserwuję i liczę na rewanż :)
    www.zakladkaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Pozostaw po sobie ślad :)

Obserwuj w Google+

Najchętniej zaglądacie :)